Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Hymn uwielbienia Boga

Treść

Naczynie stojące przy krzyżu ołtarzowym obrócone jest w stronę ołtarza, aż do ustawienia w centrum naczynia pionowego jasnego pasa, obok którego biegnie pas niebieski. W takim ustawieniu naczynie symbolizuje Maryję.

W centrum wnęki barokowego ołtarza, na dodatkowym podwyższeniu, staje figura Niepokalanej.

Na konstrukcjach z gałęzi wierzby mandżurskiej rozpięte są gałązki miesiącznicy ze srebrnymi blaszkami, tworzące zarysy rozstępujących się obłoków.

Za figurą Maryi stoi złoty ekran-poduszka. Będzie wydobywany wieczorem przez słońce w oknie nad chórem organowym.

Pomiędzy obłokami świecą białe kwiaty: chryzantemy, alstroemerie i lilie. Dochodzą do stóp Maryi, czy zostały z Nią uniesione?

Naczynie stojące przy krzyżu ołtarzowym obrócone jest w stronę ołtarza, aż do ustawienia w centrum naczynia pionowego jasnego pasa, obok którego biegnie pas niebieski. W takim ustawieniu naczynie symbolizuje Maryję.

Z Jej serca podnosi się hymn uwielbienia Boga, który wyśpiewała przy nawiedzeniu świętej Elżbiety. Hymn Maryi jest przedstawiony jako ofiara z kadzidła.

Lilia pomarańczowa – rozpalone węgle; zielone owoce dziurawca – grudki kadzidła pomiędzy liliami nad szczytem naczynia. Obłoki spalanego kadzidła biegną wstęgami białymi (gipsówka), błękitnymi i niebiesko-fioletowymi (zatrwian).

Piaskowe walce w kompozycjach na obu krańcach balustrady kontrastują z czarnym marmurem balustrady i podkładkami.

Dwubarwny ligustr, pałka wodna, hortensja, aspidistra, ruscus – dają bogate w odcienie zielone tło dla kwiatów: lilii, alstroemerii i zielonych chryzantem, w środkowej części kompozycji.

Fragment publikacji Słowo i kwiat. Wybrane kompozycje liturgiczne z kościoła tynieckiego 2013-2017

Hieronim St. Kreis OSB – urodził się w Krośnie. Profes tyniecki od roku 1983. Studiował teologię w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie; święcenia kapłańskie przyjął w roku 1989. Od roku 1990 pracuje nad zastosowaniem ikebany w liturgii. W latach 1990–2005 realizował dekoracje kwiatowe w kościele tynieckim, kontynuuje od 2013. Opublikował: podręcznik ikebany liturgicznej “Kwiaty w kościele. Tajemnice układania”  (tomy 1–3b); “Święta Rodzina z Nazaretu. Medytacje biblijne”; “Tyniecka ikebana” (tomy 1–2); tomiki wierszy: “Strumień żółtego piasku”, “Jak leci”, “Co się stało”, “Przed Ikoną”, “Kołonotatnik”, “Msza z kolędą”.

Żródło: cspb.pl, 14

Autor: mj